Martina Erlandsson: Retro

 

Retro, kan man få för mycket retro? Och vad är retro egentligen?

Vad tänker du på när jag säger ordet retro?

 

Jag tänker färger och mönster som står ut. Du vet - de där gamla faten med stor blommor som farmor hade hemma och bara plockade fram vid festiviteter.

 

Eller tapeten i den där lägenheten man var och kikade på förra sommaren, den där knallgula med nån typ av blomster på. Läckert eller inte? Så länge den är i bra skick så får den gärna sitta kvar, det ger bara ett mer unikt utseende på hemmet.

 

När man slår på nätet om retro så står det följande

”Retro (franska rétro, från rétrospectif, bakåtblickande, ytterst från latin ) syftar på att inpireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi”

Trendigt är det iallafall, att äga något som är retro. Och där kommer secondhand in så himla bra, för där kan du finna mycket från tidigare årtal. Eller hemma hos föräldrarna! Hos min far hänger en klocka på väggen. Den är guldfärgad med stor urtavla, en sådan där klocka som behöver dra upp för hand. Jag vet att just denna klocka hängde över farmor och farfars piano när jag var liten.

 

Och på tal om secondhand – jag vill driva en sådan butik! Ja en butik full utav guldkornen från åren då man la ner kärlek i de saker som producerades. Möblerna känns mer robusta och porslinet är mer personligt. Kanske öppnar jag en dag den där drömbutiken – lovar du att komma och kika på mina retrosaker då?

 

Ha de gott och se möjligheterna

 

/Martina

Vackravega.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0