Cristina Bondjers: Kitschendomen


Föremål och bilder med religiös anknytning synes allt som oftast i kitschiga hem och butiker. Jag tänkte idag tala om de referenser till kristen konst man kan hitta inom kitschen, och då fokusera på ikonmåleriet och några välkända motiv inom detta.

Ordet ikon kommer från grekiskans eikon, och syftar vanligen till ett religiöst konstverk, oftast en målning. I den kristna traditionen är en ikon ofta en målad träpanel med motiv föreställande till exempel porträttliknande avbildningar av Jesus, jungfru Maria eller andra bibliska figurer. Jungfrun med barnet är ett ofta synligt tema. Ett av de mest använda motiven genom hela konsthistorien föreställer Marie bebådelse. Detta gestaltar det ögonblick då ärkeängeln Gabriel överlämnar budskapet till Maria att hon bär på Guds barn. Vanligen ingår en blixt av ljus som ska representera den helige ande. Treenigheten, bestående av Gud, Jesus och den helige anden är också ett vanligt motiv, oftast framställt med en ung Jesus i mänsklig gestalt, den helige ande som en duva och slutligen Gud ofta bara antydd genom till exempel en hand som kommer fram ut molnen.

Nästan samtliga komponenter i ikonmåleriet har en betydelsebärande funktion, inte minst färgerna. Guld representerar himlens strålglans, rött representerar det gudomliga livet och det mänskliga livets färg är blått. Jesus bär ofta en röd underdräkt med en blå dräkt över. Senare traditioner frångår denna symbolism något.

Inom kitschkulturen tycker jag mig se att man ofta tar dessa kristna motiv och gör dem lite mer extrema och samtida, lite kitschigare helt enkelt. Det är heller inte enbart kristen symbolik som syns inom kitschen, utan även buddismens symboler har blivit populära på senare år. Det är inte längre ovanligt att i ett hem hitta en ikon på väggen, en buddhastaty i fönstret och ett krucifix i smyckeskrinet. Så, hur kommer det sig då att vi i vår sekulariserade tid återigen har blivit så fascinerade av dessa religiösa motiv? Intressant med de kitschiga religiösa motiven är den kontrast mellan kommersialism och andlighet som oundvikligen uppstår i denna symbios. På något sätt är det ju två ytterligheter som kombineras. Är det ett sökande efter andlighet som detta representerar, ett svar på en ytterligt kommersiell kultur, eller är det ironiska parafraser på det religiösa? Att ge ett svar som skulle stämma in på alla finner jag omöjligt. Varje människa har sina egna behov och skäl att uppskatta dessa bilder och symboler. För någon är det rent estetisk konst, för en annan en symbol för en inre övertygelse, för en tredje kanske en respektlös revolt mot något som uppfattas som auktoritärt. Fascinerande är att dessa i olika former fortsätter att locka och attrahera människan, oavsett vilken innebörd man lägger i dem. Och faktum verkar vara, de religiösa motiven har tagit sig in i våra vardagsrum för att stanna.

Cristina Bondjers

Vem är vem på Kitsch.se?


Så här såg det ut igår när vi hade personalmiddag på Thaibåten.

Vilka är vi och vem gör vad på Kitsch.se?

Linda är den coola lagertjejen!
Linda tar hand om allt som kommer in till vårt lager och allt som skickas ut till er som handlar. 

Hon bokar frakter, skapar system för att hon och vi andra lätt ska hitta på lagret och ansvarar för inventering.

Linda älskar inredning och kommer med idéer och inspiration när det gäller nya produkter som ska tas in.

Visste ni att Linda är utbildad kock och älskar choklad!

Linus är den smarta ekonomikillen!
Linus har kontakt med våra kunder. Han svarar i telefon och på mail och ansvarar för vår orderhantering. Linus är superbra på att introducera nya datoriserade system och förklara för oss andra hur det fungerar.
Linus sköter också vår bokföring och fakturering.
Visste ni att Linus spelar fotboll i division 4 och idrottar 5 gånger i veckan!


Mathilda är den organiserade konstnären!
Mathilda har hand om våra webbshoppar och all marknadsföring och som är proffs på att fotografera. Tur för oss eftersom alla produkter måste fotas.
Mathilda deltar på mässor och letar nya produkter. Hon älskar kitsch!
Hon tar också fram våra annonsunderlag ansvarar också för våra presskontakter och för den här bloggen.

Visste ni att Mathilda inte gillar jordgubbar?

Annika är den som håller i alla trådar!

Annika äger företaget. Annika jobbar med övergripande frågor som affärskoncept, kontakter med leverantörer och övergripande ekonomiska frågor.
Visste ni att Annikas barnbarn heter Ljuva och Lalla Lo?!

Tillsammans bildar vi ett kitschigt superteam!
Vi sitter och jobbar på ett härligt kontor på söder i Stockholm. Våra dagar är fyllda av roliga möten, problemlösning och produkter som kommer in och skickas vidare ut i vida världen. Ibland stannar vi upp och njuter över en kopp kaffe i vår grönskande innergård.


Kitsch på Myspace!

Du hittar oss på myspace också!
www.myspace.com/kitschsweden

I stället för en blomma eller en flaska vin


Jag gillar att få blommor och vin, men visst skulle det vara kul att ibland få något mer personligt när man bjuder hem vänner. Och inte minst är det roligare att ge bort en mer personlig present.
”I love my penis-produkterna” på Kitsch.se ger alltid anledning till ett skratt.
Boken Glassnostalgi är en underbar nostalgitripp som bjuder på samtalsämnen.
Boken om hur man knyter en slips verkar passa alla åldrar idag. Jag har träffat många fäder som inte har kunnat hjälpa sina söner att knyta slipsen till konfirmationen eller studenten.
Ett kort innehållande en liten CD-skiva vilken man har lagt upp foton från gemensamma upplevelser eller musik man vet att mottagaren gillar är en annan idé.
Så tänk till en extra gång när du ska på middagsbjudning...
på Kitsch.se

Cristina Bondjers: Roy Lichtenstein


I mitt förra inlägg talade jag om popkonst och kitsch. Idag tänker jag återknyta till samma tema med en mindre exposé över ett av de mest kända namnen inom popkonsten.

En typ av föremål som klassiskt brukar förknippas med begreppet kitsch är de små speglar, magneter och plånböcker med enstaka serierutor som dekoration. Dessa serierutor brukar inom konstvetenskapen traditionellt förknippas med konstnären Roy Lichtenstein, som under popkonsteran under 60-talet hade del i att revolutionera konstvärden och konstbegreppet. Popkonstnärerna förde in vardagliga föremål och koncept i konsten, sådana som människor kände igen och själva hade en relation till. Man använde nya tekniker för att massproducera sina verk och på det sättet snabbt och enkelt föra ut dem till en större allmänhet. Även om tidigare nämnda föremål sällan är exakta kopior av Lichtensteins verk finns en tydlig inspiration från dennes konstnärskap.

Roy Lichtenstein började tillverka sina popkonstmålningar under det tidiga 60talet. Med diabildsteknik projicerade han upp serierutor på duk och målade noggrant av dem med samtliga streck och rasterpunkter. Målningarna blev i sin detaljrikedom mycket avslöjande, och banaliteten hos de välkända figurerna uppenbar då de visades i detta stora format. Bilderna är komplexa i det att de både hyllar den dåtida populärkulturen och samtidigt förlöjligar denna. Det är ett vackert exempel på hur populärkulturen om den framställs på nya sätt uppfattas som finkultur. Lichtenstein får mig att ifrågasätta om en sådan distinktion mellan finkultur och populärkultur ens är möjlig att göra.
Precis som kitschen visar Lichtenstein på att allting kan vara konst, om vi bara väljer att hålla ögonen öppna.

Cristina Bondjers

Schlagerspelet!


Ni har väl Nicotext "Schlagerspelet" hemma?!
Nu när vinnaren är korad och tävlingarna slut för i år och ni känner att ni inte riktigt vill sluta med schlagern riktigt än.
Det är då ni plockar fram "Schlagerspelet" och minns tillbaka...

Spelet innehåller fler än 250 frågor i kategorierna: Vinnare, Kläder, Show, Floppar och Fortsätt låten.
Utmana dina vänner!

/Kitsch.se

Morgonmöte i kitsch-tomteverkstaden!


Så här såg det ut i julas när vi hade ett morgonmöte i kitsch-tomteverkstaden!
Under julen sprang alla omkring som galningar på lagret och packade. Vi fick t.o.m. ta in extra personal.
Rosa fina paket staplades i stora högar som skeppades ut i snabb takt till folks hem, för att sedan hamna under familjernas granar!
/Kitsch.se

Hur startades Kitsch.se?


Idén till Kitsch började formas för 6 år sedan, år 2003. Det var Kajsa och hennes mamma Annika, nuvarande ägaren, som ville liva upp Sveriges annars så tråkiga och ”lagom” hushåll med färg och form.

Första steget togs genom en butik i Malmö. Trots viss tveksamhet från Annika, som inte riktigt förstod poängen med det kitschiga, kom affären snabbt igång och blev omtalad och populär. Malmöborna älskade nykomlingen bland inrednings- och presentprylar som erbjöd något annat än Ikea beiga utbud. Produkter och inspiration hämtades från resor och mässor i hela Europa samt i USA och framförallt Asien.

Året efter började vi även tänka att det var orättvist att endast folk i Malmö skulle få ta del av alla de produkter vi samlat på oss. Vi flyttade till Stockholm och startade en grossistverksamhet. I samband med detta gick Kajsa lägligt nog och blev gravid, fler anställda behövdes för att kunna matcha den ökande försäljningen och den tillfälliga frånvaron av Kajsa. Personal letades bland Kajsas vänner och familjeföretaget utvecklades till att bli ett kompisgäng. Den roliga stämningen på kontoret inspirerade till fler och fler nya produkter och idéer.

Efter att ha fött sin Ljuva i november 2004 återvände Kajsa och vi insåg de fantastiska möjligheter internet och det nya fenomenet webbshopp innebar. Kitsch.se startade och sedan dess har folk över hela Sverige och även utanför kunnat kitscha till sina liv.

2005 var det dags för nästa steg, då öppnades Kitsch i Helsingfors av Kajsas kusin Hanna och även våra grannar i öst fick möjlighet att se vårt utbud.

Två år senare lade vi ner butiken i Malmö för att kunna satsa helhjärtat på webbshopparna. Nu började och Kajsa och hennes vänner se sig om efter nya utmaningar i livet och bara Mathilda blev kvar. Ny personal anställdes men den fantastiskt roliga och familjära stämningen bibehölls och håller fortfarande i sig än idag!

I nuläget fortsätter vi att växa och hela tiden utveckla vårt sortiment. Senast för två månader sedan besökte vi marknaderna i Asien för inspiration och nya produktinköp. Stämningen här på kontoret som alltid härlig och nu börjar till och med Annika smycka sitt hem med kitsch!

/Kitsch.se

Jag älskar min balkong

Min balkong har i år fått en ny look. Blommor av olika slag och i olika färger.  Mönstrade kitschiga blomfat.

Afrikanska plastmattor. Granna kuddar, duk på bordet och en indisk filt hängd över stolsryggen.

Balkongen är min lilla oas. Jag älskar att sitta på den och titta ut över koloniområdet. Jag fikar och äter på

balkongen. Jag umgås med mina vänner. Jag läser. Jag mediterar. Och jag trivs med det lite mer ombonade

och färgglada.

Och på min balkong får de få av mina vänner som fortfarande röker utöva sina laster. Jag har en fantastisk

"snurraskkopp" i kristall. Fimpen och lukten stängs in i askkoppen som till och med är vacker.

 på Kitsch.se


Ekologiskt & återanvänt


Vi letar ständigt ekologiska produkter och produkter som är producerade av återanvänt material till vårt sortiment.
Men det är svårt att få tag på och priserna blir höga. I Asien har man inte kommit speciellt långt med det ekologiska tänkandet – men det är på gång. På väggen i mitt gästrum hänger förvaringsfickor gjorda av återvunna rissäckar i Thailand. Dem hittade vi på ett företag som har specialiserat sig på återvunna material. Förvaringsfickorna finns i olika mönster och färger – precis som rissäckarna som bönderna använder. Jag älskar känslan av att min praktiska väggprydnad faktiskt har använts på risfälten i Thailand. Ett land vars invånare alltid ler mot mig när jag är där. Ett land som jag gärna skulle bo i.
på Kitsch.se

Cristina Bondjers: Pop-art, kitsch och populärkultur


"Less is a bore." – Robert Venturi.
Den moderna konststil som kanske flest människor känner till namn och innehåll är popkonsten. Popkonst härstammar på många sätt ur den dåtida populärkulturen och det var ur denna man hämtade inspiration och motiv. Den mest välkända popkonströrelsen är den amerikanska, där namn som Roy Lichtenstein och Andy Warhol klingar välkänt för de flesta. Popkonst var också en viktig komponent i den samtida europeiska konstvärlden men tog sig där ett något annorlunda uttryck. Idag tänker jag dock fokusera på den amerikanska popkonsten. Under 50-talet började vissa konstnärer ta till sig populärkulturens element och skapa konst av välkända föremål, koncept och ikoner. Just detta är det mest karaktäriserande för popkonsten, användandet av föremål och koncept från populär masskultur. Inte sällan lyfter man objektet ur sitt sammanhang och låter dem bli isolerade och tala för sig själva. Man fokuserar på allmänna objekt, i motsats till mycket annan konst som ofta upplevts som elitistisk. Popkonst kan upplevas som banal och förenklad, men inte sällan ser man i popkonsten uttryck för kitsch i den vidare mening jag har förklarat ordet i mitt tidigare inlägg. Genom ironi och humor leker popkonsten med våra kulturella normer och värderingar. Popkonsten hyllar populärkulturen och vår fixering vid denna och driver likväl med densamma. I sin samtid upplevdes den säkerligen som ypperligt provocerande. Inom vår samtids kitschiga populärkultur kan man se tydlig inspiration från popkonst. Här hos allas vårat favoritföretag har vi t.ex. disktrasor med Marilyn och Twiggy, en sort parafraser på Warhols porträtt och magneter inspirerade av Lichtensteins seriefigurer. Precis som kitschkulturen känner popkonsten inga begränsningar. Popkonsten kan vara full av betydelse, men behöver absolut inte tolkas så. Den kan också vara ren estetik, precis på samma sätt som jag hävdar att kitsch kan fungera. Popkonsten öppnade dörrarna för en översvallande, okomplicerad och glädjefylld syn på estetik, kultur och konstbegreppet. Den är social, samhällelig och personlig och precis som kitschen eklektisk, mångfacetterad och provokativ. Som Robert Venturi (arkitekt och postmodernistisk teoretiker) uttrycker det ”Less is a bore”

Cristina Bondjers

Ny svensk disktrasa!


Först när Annika la fram idén om en Victoria & Daniel disktrasa för ett tag sedan så var det ingen i Kitsch personalen som nappade.
Men till slut blev den av! När man står på sig här på kontoret så blir det resultat!
Jag och vår alldeles egna designinspiration Tina Johnson knåpade ihop ett fantastisk tryck.
När vi fick prototypen så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Den är så smaklös att man dör men ändå så romantisk och somrig! Så underbart svensk! Nu älskar jag den!

Så idag, lagom till sommaren, fick vi in den på lager. Svenskdesignad, Sverigeinspirerad och tryckt i Sverige. Mer svenskt än så kan det ju bara inte bli!

Vill du också ha en Vickan & Daniel-trasa som livar upp i köket?!
För det kommer garanterat jag ha!
på Kitsch.se

Annikas favoritcitat


I Nicotext hälsoboksserie hittar man mina favoritcitat. Denna är från boken Lycka:
”Du får ingen harmoni om du alltid sjunger samma ton”
– Doug Floyd
på Kitsch.se

Mathildas favoritcitat


Det underbara bokförlaget Nicotext ger ut roliga men även en del seriösa böcker.
Jag har alltid gillat citat, så citatböcker är lite av en favorit.
I serien ikonböcker hittar man en massa godbitar. Mitt favoritcitat kommer från Marilyn Monroe.
"I am not interested in money. i just want to be wonderful"
Tycker det citatet fångar hela hennes personlighet.
på Kitsch.se

Cristina Bondjers: Är kitsch konst?

 "If you want to know all about Andy Warhol, just look at the surface of my paintings and films and me, and there I am. There's nothing behind it. "

Så sägs Andy Warhol ha sagt om den djupare meningen i sin konst. Precis så okomplicerat och befriande som han vill ha det upplever jag kitschen. Vid första ögonkastet är det bara yta, estetik och en ändlös röra av hysteri, färg och bitvis
förvirrat bildspråk. Tittar man lite närmare på det utbud av varor som sägs vara kitschiga kan man dock se historiska och konstvetenskapliga referenser till höger och vänster. Där finns Warhols mest kända kommersiella verk, vi har Roy Lichensteins serier, paralleller till Leonardo Da Vinci och till religiösa verk från flertalet kulturer och tider.

Enligt Nationalencyklopedin har begreppet kitsch fram till 90-talets populärkulturella yttringar rubricerat konstnärliga uttryck med en ton av dålig smak. Jag skulle starkt vilja motsätta mig att det är den roll kitsch fyller idag. Kitsch är för mig snarare ett samlingsnamn för massproducerade föremål och uttryck med mångsidighet, expressivitet och humor.

Kitsch är en hyllning och en parafras på allt vad smak (god som dålig) någonsin har ansetts vara. Kitschen är estetisk provokativ. Efter decennier av minimalism och sparsamhet bidrar kitschen med färg, expressivitet och glädje. Den känner inga gränser, utan alla föremål, hur udda och icke-matchande de må vara har plats i ett kitschigt hem. Kitschen sätter samtliga smakregler ur spel.

Konst förväntas ofta i vår samtid på gott och ont att vara politisk och samhällskritisk. Kitschen kan nog ofta upplevas som ytlig och utan ytterligare budskap.  Dock kan man, om man vill, se även de kitschiga föremålen i en mer politisk kontext. Det handlar helt enkelt om hur man förstår och tolkar det hela. Kitsch kan vara både en hyllning till kommersialismen likaväl som en kritik av detsamma, den kan sägas uppskatta och lyfta fram traditionellt konsthistoriska värden likaväl som spotta föraktfullt på dem. (Inte alldeles utan skäl.) Det unika är att den låter individen och betraktaren själv välja vilket värde och betydelse föremålen får. På det sättet speglar kitschen den individualism som är så utmärkande för vår samtid.  Kitschen är inte svår och tillkrånglad, den kräver inte några förkunskaper av sin användare, inte några åsikter om den djupare meningen i verken. De kitschiga föremålen får sin unika prägel just för att varje användare har möjlighet att välja hur man vill förstå och använda dem. Som plastig estetik, en färgklick, en symbol för god smak eller dålig smak, som politisk markör, och inte minst som uttryck för personlighet.

Givetvis är kitsch konst. Den är estetisk, provokativ och ifrågasätter rådande stilnormer. Precis så som konsten av idag bör göra.


Cristina Bondjers


RSS 2.0