Vad är Trygg e-handel?


Alla har sett den, alla har undrat, ingen har riktigt förstått.

Symbolen för trygg e-handel dyker upp på allt fler hemsidor, snart skryter varenda webbshopp i landet med loggan där ett hänglås ska symbolisera säkerhet. Men vad står Trygg e-handel för egentligen?


Så här säger de själva: " Syftet med Trygg e-handel är att skapa tydligare, enklare och enhetligare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel". Med andra ord syftar de till att öka säkerheten vid e-handel, som konsument ska man känna sig trygg när man handlar via en webbshopp. Svensk distanshandel (företaget som ligger bakom certifieringen) börjar med att kontrollera att webbshoppen följer distansförsäljningslagen. De kontrollerar även företagets ekonomiska status. Klarar man sig igenom denna kontroll får man ett diplom som visar att man är en "Trygg e-handlare" samt rätt att lägga upp loggan på sin hemsida. Men det är inte slut här. Svensk distanshandel gör löpande kontrollköp i webbshoppen för att se att man verkligen följer alla riktlinjer, missar man här är det bara att säga adjö till certifieringen.


Vi på Kitsch bestämde oss början av det här året för att satsa på trygg e-handel. Mestadels för att vi vill att någon som handlar av oss inte ska behöva känna sig orolig övar att bli blåst. Alla har väl varit inne i en webbshopp och tvekat lite inför köpet, man vet ju inte vad det är för företag egentligen. Hur ska jag som sitter hemma vid datorn veta att de drar rätt belopp på kortet, att jag verkligen får mina varor skickade hem till mig och att de håller den utlovade kvaliteten? Därför kände vi att det var ett bra steg att ta för att ytterligare stärka det faktum att vi har Sveriges, kanske till och med världens, bästa webbshopp!
på kItsch.se

Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Vid A/B testning (2 nästan identiska sidor där en skillnaden varit med eller utan symbol) har det visat sig att sidan men Trygg E-handel faktiskt konverterar fler avslut än utan. Personligen är jag lite tveksam till själva affärsidén med tanke på att det kostar en del pengar för att kunna kalla sig för en trygg e-butik.

2009-10-16 @ 20:45:20
URL: http://www.ehandelshowcase.se
Postat av: Linus (Kitsch.se)

Jag hörde också om det där, 19 % om jag inte minns fel. Det kan väl diskuteras fram och tillbaka om det verkligen lönar sig, men om inte annat tycker jag att det är ett schysst sätt mot kunderna att visa att man går att lita på. E-handel är fortfarande tillräckligt nytt för att det ska finnas tvivel hos vissa.

2009-10-22 @ 13:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0