Martina Erlandsson: Oktober - den rosa månaden

Det går inte att påstå att man inte har koll på vad oktober är för en månad. Ja bortsett från kall, ruskig, blåsig och alldeles rosa då så klart.

 

Bröstcancer, varje år ställs 7000 bröstcancer diagnoser i Sverige. Det innebär att var nionde kvinna någon gång kommer att drabbas av bröstcancer.


Visst är det skrämmande, räkna på alla kvinnor du har runt om dig? Har du inte redan berörts utav cancer på något sett är chansen stor att den kommer krypa in på något sett i ditt liv.

 

När min mor sist var på sin mammografi, skämtade hon att de kanske skulle hitta något. Och visst ringde mamma efteråt och grät. Då var det inget skämt längre. Tänk om skuggan de såg på plåtarna var cancer. Denna sluga sjukdom som drabbar många. Denna hemska knöl som tagit och tar många ifrån oss. Våra älskade mammor, systrar, döttrar!

 

Nu hade min mamma tur. De var inget farlig, en synvilla. Men man skall vara tacksam att läkarna ändå tog sig en närmare titt. En tutt-titt så att säga.

Och visst älskar vi alla bröst? Män som kvinnor. De är något utav det vackraste som finns på en kvinnas kropp. De kommer i mängder av former och storlekar. Du kan pynta dem hur du vill, sätt en ring – tatuera – eller kanske en spetsbh!

Och visst förtjänar varje kvinna att ha kvar sina boobs. De är ju en typ av defenition utav kvinnlighet.

 

Så denna månaden vill jag att vi alla tänker på dem som drabbas, både direkt och indirekt. På min blogg kan du bidra, nu finns det en insamling ”Många bäckar små”.

Så come on let`s get well!

 

Tack för mig, ha det gott

/Martina

Vackravega.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0