Varför firar vi påsk?


Inom kristendomen firar vi påsk för att minnas Jesu död och uppståndelse. Faktum är dock att judarna firade påsk redan innan Jesu tid, då för att minnas Israels utttåg ur Egypten.

Varför ägg?
Under den fyrtio dagar långa fastan var ägg en av de maträtter som inte fick ätas. Samtidigt som ingen åt ägg under denna period under våren, började hönorna värpa en massa ägg.
En del kristna tolkar ägget som den grav där Jesus låg och att knäcka skalet symboliserar hur Jesus uppstod från de döda!
Så inom kristendom är ägget en stark symbol för liv.

Min påsk kommer bli superfärggrann! Påskfjädrarna kommer vara i så många färger som möjligt i påskriset.
Och äggen kommer jag dekorera med våra fiffiga religiösa äggdekorationer!

på Kitsch.se

Kommentarer
Postat av: Karin

Det roliga är att vi är ett kristet, ändock ganska sekulariserat, land. Men för oss betyder midsommar mer än påsk, om det nu är medvetet eller undermedvetet vet jag inte. Helgdagar grundade i den kristna tron är inte heliga längre. Hellre dansar vi runt en fallos på midsommar, eller festar in det nya året med kopiösa mängde glitter och champagne.



Bestämde mig för några dagar sen att jag verkligen ska leva ut min inre kitsch/retro och göra om köket, och självklart ville jag ut och springa i affärer med en gång. Eftersom det nu varit påsk, alltså helgdagar, så tänkte jag att det inte fanns så många affärer öppna, men ack så fel jag hade. A

Det verkade som att allt var öppet (bor i göteborg), påskafton, påskdagen, annandag påsk. Tittade på ikeas hemsida, öppettider. De enda hötider dom har stängt är jul, nyår och midsommar. Synd ändå, att historien försvinner. Om tio år kanske jag är övertygad om att vi firar jul för att rudolf med röda mulen föddes i ett stall och att tomten blev korsfäst. Fast det är väl inte heller så illa.

2009-04-13 @ 02:49:22
URL: http://karincicilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0