Eva Swedenmark: Mitt hem är min borg?


Mitt hem är min borg? Nä snarare min arbetsplats, min lilla lya, min trygghet i världen.

Ibland ser jag mig kritiskt omkring. I synnerhet när senaste numret av någon blank heminredningstidning landat i brevlådan. Hemmen där är så ... tomma. Så välstädade och estetiska. Jag slutade köpa tidningarna ett tag därför att jag kände mig så misslyckad trots att min nybyggda lägenhet är så fin. Men när jag bläddrat i tidningen blev mina ögon ledset kritiska.

Nu har jag försonat mig med tanken på att mitt hem är som jag. Det blir aldrig sådär häpnadsväckande elegant och sparsmakat estetiskt. Inte jag heller. Jag går omkring med mitt långa hår och mina sjalar och känner mig väl ganska nöjd.

Mitt hem är likadant.

Kitschigt kanske någon skulle kunna säga?

Ja, säger jag. En sällsam blandning, lik mig.

Här finns spåren av föräldrarna, jag sitter varje morgon vid teakbordet, danskt femtiotal, som mina föräldrar köpte och där vi tillbringade kvällarna med att skriva, sy, läsa läxor. Jag älskar det bordet. Men hela hemmet är inte stram dansk trendig design.

Mina gardiner fick till exempel mina indiska vänner att snabbt dra efter andan när de klev in hos mig.  Jag fyndade nämligen saris när jag var i Indien.

Åh Indien - där blir man färgberusad! I berusningen köpte jag alltså saris, vackra färggranna saris. Min kvartersskräddare delade av dem och nu är de gardiner.

Men jag har inte bara gardiner som är vackra saris. Jag hittade också fantastiska tunna bomullstyger i Indien med vackra bårdkanter i grönt eller guld och köpte.

Jag fick sen veta att det inte alls var tänkt som gardiner - det var snarare herrbyxor à la Indien. Tygstycken som de indiska männen sveper runt ben och kropp på något intrikat sätt i stället för byxor.

Så mitt hem pryds av gardiner som är herrbyxor, egentligen. Det är vackert, jag trivs!


Jag bloggar varje dag på Eva Swedenmarks Värld om allt som rör, berör och upprör mig.


evaswedenmark.blogspot.com


Kommentarer
Postat av: Anonym

låter som ett fint hem! jag gillar också när det är lite blandat och hem som man kan leva i. Det är mer inspirerande att se i andras hem än i tidningarna som alltid är så "korrekta" :-)

2009-04-06 @ 23:15:37
Postat av: anna

bra idé med saris som gardiner. jag har också varit i indien. snyggt med lite färg tycker jag.

2009-04-06 @ 23:19:46
Postat av: Ulla

Mitt hem är också en sällsam blandning...

2009-04-07 @ 13:04:03
Postat av: Eva Swedenmark

Det värsta är bostadsannonserna med likadana tomma lägenheter, utan liv. Stajlade lägenheter det fulaste som finns.Har ni sett garderoberna i lägenheter som ska säljas? På visningen hänger typ tre nystrukna skjortor i garderoben som då verkar jättelik!.

Anna: Indien ger lust till färg, Jag som vanligtvis har allting i blått blir galen i orange när jag är där, med guldkant!

Ulla: Ett liv ska vara en sällsam blandning, det är det som liv.

Hälsningar Eva, gästbloggare

2009-04-09 @ 05:11:59
URL: http://evaswedenmark.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0