Izabella Englund: Influeras av mamma


För mig är ett kitschigt hem lika självklart som billiga ikea möbler i första flyttat-hemifrån-lyan.

Vad det beror på vet jag inte riktigt, men förmodligen för att min uppväxt var fylld med självlysande madonna statyetter, plastblommor, glitter o pastellfärger, bokmärksänglar med jätte bröst och hysteriskt blinkande Jesus tavlor.

Min mamma gjorde någon slags revolt i sin ungdom mot hennes mors pedantiskt strama idé om homestyling. Istället för att byta gardiner efter månader och högtider som min mormor alltid gör lät min mamma Allt vara
framme Hela tiden. Vi hade julgranskulor hängandes i fönstret tillsammans med guldstjärnor, ljusslingor med transparenta trollsländor, fågelfjädrar och små diamantliknande stenar som kastade regnbågsfärgade prismor på väggen istället.

När vi åt middag gjorde vi det inte vid köksbordet utan vid vardagsrumsbordet sittandes i soffan. Vilket inte är allt för ovanligt nu men när jag var liten var vi nog den ända familjen som gjorde det mer som regel än som undantag. Det fullt dugliga köksbordet användes ibland när vi hade främmande, men mer som ett ställe där vi målade och pysslade.

Många skulle kalla min uppväxt för flummig och ostrukturerad, och kanske kan man tro att det nu är min tur att göra revolt mot min mors utflippade inredning. Men så är det inte riktigt... jag uppskattar verkligen den kreativa anda som jag snabbt fick av att vistas i ett hem fullt med vackra och inspirerande saker.
Sen har även jag kommit att älska plastdjur, Jesus-kitsch, gamla möbler, pärlplattor, plåtrobotar, glitter, klipp-art och allt vad kitsch heter.

Och det kommer jag alltid att göra... det vill jag tacka min mor för.

/Izabella


Kommentarer
Postat av: mama stoned

Det är ett sådant liv som jag stävar efter att leva. Jag växte också upp lite oppsanhejsan och det reklekterar mitt levnadsätt väldigt mycket. Just nu ska jag spraya min åsnecigaretthållare i turkost. Jag sprayar allt i turkost och lila numera. Viva la Kitsch!!

2009-11-10 @ 14:29:24
URL: http://lonesomemama.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0