Eva Swedenmark: Second hand


När mina barn var små köpte jag ofta begagnade kläder till dem. Jag hade järnkoll på bra begagnade butiker, före detta dyra plagg fyndade jag t ex på Östermalm i små andrahandsaffärer. Och vilka fynd jag gjorde på diverse loppisar. Barnen var glada för det mesta, men i tonåren fick sonen ett ryck och ville inte ha något begagnat utan bara Marlboro Classic. Nu tror jag han gillar bästa begagnade affären för killar, Judith för män.


Min lust till begagnat finns kvar, det är så underbart att fynda saker i bra kvalitet till priser jag har råd med. Filippa K öppnade second hand med bara hennes prylar, underbart! Kläder som håller och är snygga på ett tidlöst sätt. Men jag jagar också omkring på skolloppisar på Nytorget. Fyndade en underbar spegel med guldram till sommarhuset för en tjuga. Det är spännande att rota bland sakerna och hitta fynden för bara några kronor ibland.

Helt plötsligt kallade förresten kläderna inte andrahand utan vintage - och då blir det dyrare - förklara det den som kan.


I alla fall - finns det något jag är galen i och inte kan vara utan så är det böcker. Jag skilde mig och biblioteket vi hade skingrades, jag gjorde mig av med allt som inte var jätteviktigt. Nu är den nya lägenheten fylld av hyllor igen, jag kan inte låta bli att samla böcker, jag vill äga dem. Och min senaste kärlek är inte en man - utan en bokhylla. Vill ha den!


Men böcker! De har ju också blivit färskvara för förlagen. Tack och lov då att antikvariaten finns. Där hittar jag dem, böckerna jag älskar att äga. Det är så enkelt, en liten fråga på Google och du har all världens böcker i din närhet, bara att beställa och snälla antikvariat eller privatmänniskor landet runt skickar för en billig penning.


Nu senast fick jag längtan efter Harry Kullmans fantastiska ungdomsböcker. Ni vet kanske, han med Hemlig resa, Gårdarnas krig, De rödas uppror, Stridshästen. Förnämlig ungdomsskildrare och söderskildrare. Han är den suveräne skildraren av söders bakgårdsliv på trettiotalet. Jag ville ha Hemlig resa, boken om östermalmskillen som gjorde en tripp till det farliga Södermalm och upplevde atmosfären här i min del av stan.

Såklart den inte finns i bokhandeln - men på nätet! Jag googlade bara Hemlig resa och fick upp två exemplar. Beställde båda. Den ena ska jag läsa, den andra är en present till vännen från Östermalm.

evaswedenmark.blogspot.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0